Den økologiske hverdag går på ferie

Økologi og miljø går ofte hånd i hånd, og her skal du huske på, at det er okay at tage en pause fra skolebænken af økologi og slappe lidt af. For du kan faktisk gøre noget godt for lokalområdet, samtidig med at du tænker økologisk.

For når først du interesserer dig for at leve økologisk, så vil det falde dig let ind at implementere denne tankegang i alt, hvad du laver. Læs derfor med her og bliv inspireret til, hvad du kan lave i ferien.

Plant dine egne grøntsager og frugter

Er der noget, som skriger økologi, så er det da at dyrke sine egne grøntsager og frugter. Det er ultra lokalt dyrket, uden brug af sprøjtemidler, og der er ingen miljøbelastning udover, at du bruger lidt vand til vanding.

Mere økologisk kan det vel ikke blive. Det kan det alligevel en lille smule, fordi du som sagt bruger vand til at vande dine planter. Der er måder, hvorpå du kan sørge for, at du ikke bruger mere vand end højst nødvendigt.

Undersøg og find kapilærkasser, da de sørger for, at planterne selv tager det vand, som de skal bruge. Dette betyder, at al det vand, som du bruger til planterne, det bruger planterne også.

Når dine grøntsager så har brug for noget mere vand, så vil kapilærkassen være tom, og du vil derfor vide, at du nu skal fylde noget mere vand på. Det er maksimalt økologisk dyrket grøntsager.

Gør noget for lokalsamfundet og bliv frivillig

Du kan være økologisk på mange måder, da det egentlig ikke kun handler om, at vores madvarer ikke bliver sprøjtet. Det handler egentlig også om den tankegang, som du har dig og den tilgang til at hjælpe andre, som du kan få.

Bliv frivillig på Nibe Festival, så du rigtig kan tage ud og bruge ferien på noget godt. På denne måde hjælper du en lokal festival, så de kan få den bedste oplevelsen ud af det. Samtidig er du også med til at skabe en begivenhed, der virkelig gør andre glade.

Tænk derfor på at være økologisk på andre måder end den traditionelle økologiske måde. Hold ferie i form af at hjælpe andre frivilligt, så får du noget ud af det, og andre får noget ud af det.

Desuden går overskuddet på Nibe Festival også til gode formål, hvilket er endnu en faktor, som vil gøre din ferie fra den økologiske skolebænk endnu bedre.